top of page
חיפוש

ככה מקצוענים חושבים בשיחת מכירה. חמישה עקרונות שמקצרים שנתיים של ניסיון

  • תמונת הסופר/ת: Niv Ninburg / ניב נינבורג
    Niv Ninburg / ניב נינבורג
  • 23 באפר׳
  • זמן קריאה 5 דקות

עודכן: 17 במאי

שיחת מכירה - כל הטיפים לאיש המכירות שרוצה להתחדד


מאת ניב נינבורג

לפני כמה שנים ישבתי עם מנהל מכירות ותיק בחברה שעבדתי בה. הוא שמע הקלטה של שיחה שאני ניהלתי והשתתק לדקה. אחר כך הוא אמר לי משפט שנתקע לי בראש: "ניב, אתה מוכר יפה. אבל אתה עוד לא מקצוען. ההבדל הוא לא במה שאתה אומר. ההבדל הוא במה שאתה חושב לפני שאתה פותח את הפה."

לקח לי שנתיים להבין בדיוק מה הוא התכוון. כתבתי את הסרטון החדש בערוץ Before the Pitch כדי לקצר לאנשים את השנתיים האלה.

ניב נינבורג מפרק את חמשת העקרונות שמבדילים בין איש מכירות ממוצע למקצוען בשיחה ראשונה עם לקוח B2B. מדריך מעשי לSDR, BDR ו-AE בהייטק הישראלי של 2026.

בסרטון דיברתי על חמישה עקרונות שמגדירים איך מקצוען ניגש לשיחת מכירה ראשונה אחרת מאיש מכירות ממוצע. במאמר הזה אני נכנס עמוק יותר לכל אחד מהם, עם הדוגמאות וההשלכות בשטח שלא הספקתי להיכנס אליהן בחמש הדקות של הסרטון. אם אתה SDR, BDR, AE, או מי שעושה שיחה ראשונה עם לקוח פוטנציאלי בפורמט כלשהו, שבע דקות הקריאה הבאות הן ההשקעה הכי חכמה שתעשה השבוע.


עקרון ראשון: המטרה של שיחה ראשונה היא לבדוק התאמה, לא למכור

זה נשמע מובן מאליו וזה הדבר הכי פחות מובן מאליו במקצוע. רוב אנשי המכירות נכנסים לשיחה ראשונה עם מטרה אחת: להתקדם לפגישת דמו, לפגישה עם הצוות, לצעד הבא בפייפליין. המקצוענים נכנסים לשיחה ראשונה עם מטרה אחרת לחלוטין: להבין אם זה בכלל לקוח שכדאי להקדיש לו זמן.

ההבדל נשמע זניח, הוא עצום. ברגע שהמטרה שלך היא להתקדם, אתה משדר לחץ. גם אם אתה לא אומר את זה, הלקוח מרגיש את זה. המוח שלו קולט את הדחיפות שלך והוא עובר לעמדת הגנה. מכאן, כל מה שתאמר יישמע לו כמו מניפולציה, גם אם זה לא.

ברגע שהמטרה שלך היא לבדוק התאמה, אתה משדר הפוך לחלוטין. אתה משדר שלא אכפת לך אם תתקדם או לא, כי לא כל לקוח מתאים לכל מוצר ואתה מעדיף לגלות את זה עכשיו ולא בעוד שלושה חודשים בדמו הרביעי. הלקוח מרגיש את השלווה הזאת ומגיב הפוך. הוא נפתח. הוא מספר לך דברים שלא היה מספר לאיש מכירות לחוץ. וזה בדיוק המידע שאתה צריך כדי להחליט איך להתקדם, או אם בכלל.

ההשלכה המעשית: לפני כל שיחה ראשונה, תכתוב לעצמך במייל שלוש שורות. "אני לא נכנס לשיחה הזאת כדי למכור. אני נכנס כדי לבדוק התאמה. בסוף השיחה אני יודע אם יש פה הזדמנות אמיתית, או לא". לקרוא את זה 30 שניות לפני שאתה מרים שפופרת. אני יודע שזה נשמע מוזר. אני יודע שזה עובד.


עקרון שני: לחץ מפיל עסקאות, גישה רגועה פותחת אותן

יש תפיסה רווחת שאיש מכירות צריך "רעב" ו"דחיפות". בשוק של 2026, במכירה לחו"ל, זה המתכון הכי מהיר לקבל תשובה של "תשלח לי מייל" ולהתפוגג מהפייפליין.

לקוחות B2B היום מנוסים מדי. הם מקבלים 40 פניות בשבוע. הם יודעים לזהות איש מכירות לחוץ ברגע שהוא פותח פה. הם יודעים שאיש מכירות לחוץ הוא איש מכירות שהקוואטר שלו לא טוב, שהמוצר שלו לא מוכר את עצמו, או שהוא חדש ולא מנוסה. אף אחת משלוש האפשרויות האלה לא מוכרת.

גישה רגועה, לעומת זאת, משדרת שלושה דברים חזקים מאוד: שאתה בטוח במוצר שלך, שהוא מוכר את עצמו גם בלי שתלחץ, שיש לך הרבה פרוספקטים אחרים ואתה לא תלוי במיוחד בשיחה הזאת, ושאתה מקצוען. שלושת הדברים האלה ביחד הופכים אותך ממישהו שמוכר משהו למישהו שיש לו משהו ששווה לשקול.

בשטח, גישה רגועה נראית ככה: דיבור באותו קצב שהלקוח מדבר בו. שתי דקות לא מדברים על המוצר בכלל, רק על הלקוח. לא מתנצלים על הזמן שלקחתם. מציעים להמשיך רק אם באמת יש התאמה. אם הלקוח אומר "לא רלוונטי", עונים "אין בעיה, שווה לי לשלוח לך חומר כדי שיהיה לך בזיכרון, או שנדבר שוב בעוד חצי שנה?". לא לוחצים, לא נעלבים, לא מתנצלים. זאת הטקטיקה הכי נגד אינטואיטיבית וגם הכי אפקטיבית במקצוע.


עקרון שלישי: שאלות פותחות תמיד מביסות שאלות מובילות

זאת אחת הטעויות שאני רואה הכי הרבה אצל SDRs בשלבים הראשונים של הקריירה. הם שמעו בהדרכה שצריך לשאול שאלות, אז הם שואלים שאלות. אבל הם שואלים שאלות מובילות, לא שאלות פותחות. ההבדל בתוצאה הוא קטסטרופלי.

שאלה מובילה נשמעת ככה: "אתם בטח מתמודדים עם בעיה של X, נכון?" או "האם חשוב לכם Y?". הבעיה היא שהתשובה הצפויה היא כן או לא, ושתי התשובות מובילות למבוי סתום. כן אומר "טוב, עכשיו הוא ינסה למכור לי את הפתרון לבעיה X". לא אומר "טוב, סיימנו". שתיהן רעות לך.

שאלה פותחת נשמעת ככה: "איך אתם מטפלים היום ב-X?" או "מה הגישה שלכם ל-Y בשלב הזה של החברה?". הלקוח חייב לחשוב, להסביר, לפרט. תוך כדי שהוא מפרט, הוא נחשף בעצמו לבעיות שיש לו, בלי שאתה שם לו אותן בפה. זה הרבה יותר חזק.

השאלה הכי חזקה ששאלתי אי פעם בשיחה ראשונה היא: "אם הייתי שואל אותך מה הדבר הכי מתסכל אצלך בתחום הזה בשלושת החודשים האחרונים, מה היית עונה?". נסה את זה בשיחה הבאה שלך. רוב הלקוחות ישתקו לשנייה, יחייכו, ויפתחו את הפה לדבר חמש דקות רצוף. אתה תקבל מידע שלא היית חולם לקבל בשום דרך אחרת.


עקרון רביעי: הקשבה אמיתית זה אחרי המילים הראשונות, לא במהלכן

כמעט כל מי שנכנס למקצוע הזה שמע את הציטוט של "תקשיב יותר ממה שאתה מדבר". זה נכון אבל חלקי. יש הקשבה ויש הקשבה אמיתית, וההבדל ביניהן מכריע.

הקשבה רגילה היא להמתין שהלקוח יסיים את המשפט ולתכנן את מה שאתה תגיד אחריו. זה עדיין טעות שאנשים עושים גם אחרי שש שנים במקצוע. אתה לא באמת קולט את מה שהוא אמר, כי המוח שלך כבר בתגובה הבאה.

הקשבה אמיתית היא לחכות שנייה שלמה אחרי שהוא סיים, לפני שאתה מגיב. שנייה אחת. זה נשמע כלום, זה הכל. שנייה של דממה גורמת לכל לקוח, בלי יוצא מן הכלל, להמשיך לדבר. הוא יוסיף ניואנס, יגיד את הדבר שבאמת הטריד אותו ולא רצה להגיד בהתחלה, או יבהיר משהו שהיה עמום. הדקה הראשונה של תשובה היא בדרך כלל התשובה הרשמית. הדקה השנייה, שמגיעה אחרי הדממה, היא התשובה האמיתית.

ההטעמה שלי לכל SDR חדש שעובד איתי: "תתחיל לנהל את הדממה, לא רק את הדיבור". בשיחה של חצי שעה, שלוש דממות של שנייה כל אחת הן שלוש הזדמנויות נוספות לקבל מידע שלא היה לך. זה ההבדל בין שיחה שנגמרת ב"אני אחשוב ואחזור אליך" לבין שיחה שנגמרת ב"בוא נדבר שוב ביום חמישי".


עקרון חמישי: הצעד הבא חייב להיות הגיוני מתוך מה שהלקוח עצמו אמר

כאן נגמרות שיחות טובות. איש המכירות ניהל שיחה מצוינת, הלקוח נפתח, יש כימיה, והכל הולך נהדר. ואז מגיע סוף השיחה, והאיש מכירות שולף מהשרוול הצעה גנרית: "אז בוא נקבע פגישה עם הטכני שלי לשבוע הבא". הלקוח עונה "כן, בטח" כי הוא לא רוצה להיות לא נעים, ואז בחיים לא עונה לקביעת הפגישה.

הטעות היא שהצעד הבא לא נבע מהשיחה. הוא היה מוכן מראש. הוא היה אותו צעד שה-SDR מציע בכל שיחה. הלקוח הרגיש את זה, וחזר מיד לעמדת ההגנה שלו. השיחה נהרסה ב-60 שניות האחרונות שלה.

מקצוען עושה את זה אחרת. בסוף השיחה הוא מסכם את מה שהלקוח אמר לו, במילים שלו, ומתוך הסיכום הוא גוזר את הצעד הבא כך שהוא נראה הגיוני גם ללקוח. "אם אני מבין נכון, אתם בשלב שבו יש לכם בעיה X, ניסיתם פתרון Y והוא לא עבד, והעומסים הולכים לגדול ברבעון הבא. במקרה של חברה דומה לכם פתרנו בדיוק את המצב הזה בפגישה של 30 דקות עם הצוות הטכני שלי. מתאים לך לקבוע את זה ליום שלישי בבוקר?".

ההבדל הוא שהלקוח לא מרגיש שדוחפים אותו לפגישה. הוא מרגיש שהפגישה היא התוצאה ההגיונית של מה שהוא עצמו אמר. זה שינוי פסיכולוגי עצום, ואחוזי ההמרה שלך ב"כן" אחרי סיום שיחה יקפצו בעשרות אחוזים ברגע שתטמיע את זה.


למה זה חשוב דווקא עכשיו

ב-2026 הכלים השתנו. AI עושה את הקולד אאוט, מייצר רשימות, שולח מיילים אישיים בסדרי גודל. מה שנשאר למוכר האנושי זה שיחת הטלפון הראשונה. זה המגרש האחרון, והמשחק בו הוא לכל הקופה.

איש מכירות שיודע להחזיק שיחה ראשונה כמו מקצוען ב-2026 לא יאבד את העבודה שלו בקרוב. איש מכירות שמנהל שיחה ראשונה באותו אופן שהוא ניהל ב-2022, יגלה בשנה הקרובה שהפייפליין שלו קורס לאט והחברה מתחילה לשאול שאלות. חמשת העקרונות שפירטתי כאן הם הבסיס, לא המותרות.

אם רק פעם הצצת בסרטון ולא הספקת לחשוב עליו לעומק, המאמר הזה הוא ההזדמנות שלך לעצור ולהפנים. אם עוד לא צפית, קח חמש דקות ותראה את הסרטון המלא בקישור:

 
 
 

תגובות

דירוג של 0 מתוך 5 כוכבים
אין עדיין דירוגים

הוספת דירוג
bottom of page